Viktiga förändringar inom hållbarhetsrapportering
Den 26 februari 2025 presenterade EU Omnibuspaketet, ett förslag som syftar till att förenkla hållbarhetsrapporteringen och minska den administrativa bördan för företag. Förslaget är ännu inte beslutat, vilket innebär att svenska företag fortfarande kan behöva rapportera för 2025 enligt nuvarande regler.
– Politiska beslut kan ändras beroende på majoritet, det vet vi av erfarenhet både inom EU och Sverige, säger Anders Östberg, ansvarig för Public Affairs och hållbarhet på MRF. Även om vi har bevakat ärendet noga så har det varit svårt att förstå hur stora ändringar det skulle bli i det nya förslaget.
De viktigaste förändringarna i förslaget:
- CSRD-rapportering skjuts upp – Företag som skulle börja rapportera 2026 och 2027 (s.k. våg 2 och 3) får två års extra tid.
- Färre företag omfattas – Endast företag med fler än 1 000 anställda och antingen en omsättning över 50 miljoner euro eller en balansomslutning över 25 miljoner euro kommer att omfattas av de obligatoriska rapporteringskraven.
- Mindre företag får frivillig rapportering – Företag med färre än 1 000 anställda kan välja att rapportera enligt en förenklad, frivillig standard.
- Tydligare och enklare krav – EU-kommissionen kommer att revidera och minska antalet datakrav samt slopa sektorspecifika standarder.
- Uppskjutning av CSDDD – Implementeringen av EU:s direktiv om hållbar företagsstyrning (CSDDD) skjuts upp till 2028.
MRF får många frågor och här är några korta råd:
- Fortsätt förberedelser, men anpassa tempot – kraven kan fortfarande komma att ändras.
- Analysera hur detta påverkar ditt företag – behöver ni fortsatt rapportera enligt CSRD, eller kan ni vänta?
- Håll koll på tidplanen – Omnibuspaketet förväntas beslutas under 2025. Därefter ska Sverige införliva ändringarna i årsredovisningslagen, vilket kan ta 6-12 månader.
– Tänk på att hållbarhet är så mycket mer än bara CSRD, fortsätter Anders Östberg. Oavsett lagkraven är hållbarhetsarbetet en nyckel till långsiktig konkurrenskraft. Kunder, investerare och samarbetspartners förväntar sig transparens och ansvarstagande. Genom att arbeta med hållbarhet stärker ni ert varumärke, skapar affärsmöjligheter och framtidssäkrar verksamheten.
Vi håller er uppdaterade! MRF bevakar utvecklingen och kommer att informera om vad som gäller framöver.

Skicka ett mejl till Anders