EU-kommissionen satsar på elbilar - MRF

EU-kommissionen satsar på elbilar

Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, har idag presenterat vilka satsningar som ska göras för att lyfta elbilsmarknaden och omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Fokus ligger på ett göra det enklare för industrin med lättnader i regelverket samt en variant på elbilsstöd till privatpersoner. Vi summerar förslaget nedan.

Summering

• Kommissionen kommer att föreslå en balansering av reglerna för koldioxidstandarder. Istället för årliga krav på efterlevnad ska företagen få tre år – en princip de kallar ”banking and borrowing”. Målen förblir desamma, men industrin får mer tid och tydlighet, utan att de överenskomna målen ändras. Förbudet mot nya bilar med förbränningsmotor efter år 2035 kvarstår, nu med teknologineutralitet som en grundprincip. Det kan tolkas som positivt för biodrivmedel och elektrobränslen.

• Kommissionen föreslår ett differentierat elbilsstöd med fokus på så kallad social leasing, där tanken att personer med lägre inkomster ska ha råd att köpa en elbil. Det efter den framgångsrika modellen i Frankrike som kraftigt ökade efterfrågan på mindre elbilar.

• Satsning på att göra leveranskedjorna för fordon och komponenter mer robusta och motståndskraftiga, särskilt när det gäller batterier. Batteriproduktion inom EU växer, men importerade batterier är fortfarande billigare och därför undersöks möjligheten att ge direktstöd till europeiska batteriproducenter.

• När det gäller tunga transporter så föreslås bland annat att batteriets tyngd inte ska få påverka hur mycket som kan lastas på fordonet. Det underlättar för exempelvis klassificeringen av körkortsklass och vägavgifter.

• Laddinfrastrukturen ska prioriteras högre så att flera medlemsländer kan bygga ut den snabbare. Exempelvis säger förslaget att publik laddning ska få förtur när effekt ska fördelas och det skissas på ett snabbspår för laddning av tunga fordon.

• När det gäller självkörande fordon så är viljan att de måste ut på Europas vägar snabbare. EU har kommit överens om en kraftfull satsning på både mjukvara och hårdvara för dessa och enats om att stimulera resurser och utveckla gemensamma mjukvara, chip och teknik för självkörning.