Regeringen lyssnar på MRF – vill ha starkare vägar för tyngre transporter
MRF välkomnar regeringens uppdrag till Trafikverket att kartlägga vilka vägar som behöver förstärkas – särskilt de som inte är statliga. Målet är att skapa sammanhängande och effektiva godsstråk för riktigt tunga lastbilar, ett viktigt och efterlängtat steg för både branschen och samhället i stort.
– Ett fungerande vägnät är avgörande för att företag ska kunna leverera snabbt, effektivt och hållbart. Det här är ett uppdrag vi som branschförening har efterlyst under lång tid, vi hade också vår styrelse i sektionen för Tunga Fordon ett samtal i riksdagen tidigare i år i ämnet, säger MRFs vd Tommy Letzén.
– I dag tvingas fordonståg på 74 ton eller upp till 34,5 meter ofta till omlastning – inte för att transporterna är olagliga, utan för att vägsystemet är uppsplittrat mellan statliga, kommunala och ibland privata vägavsnitt som inte håller måttet. Det är varken samhällsekonomiskt hållbart eller logistiskt rimligt.
Tommy Letzén motiverar åtgärderna även med andra betydelser för samhället:
Dessutom är sammanhängande stråk för vägarna viktiga för vårt försvar. Både Försvarsmakten och civilförsvaret behöver kunna ta sig fram snabbt vid behov, oavsett om det är statliga eller icke statliga vägar.
Trafikverket ska nu titta på uppdraget, som syftar till att skapa sammanhängande godsstråk för tunga transporter upp till 74 ton (BK4), och ta fram förslag på hur olika väghållare kan samarbeta för att bygga ett mer robust och sammanhängande vägnät.