Arbetsmiljöansvaret avgör TMA-bruk - Motorbranschen

Arbetsmiljöansvaret avgör TMA-bruk

Vi ställde frågan till Pär Englund på Trafikverket respektive Pernilla Niia på Arbetsmiljöverket. Det är svårt att få något entydigt svar, utan mycket vilar på arbetsgivarens arbetsmiljöansvar, ett gott omdöme baserat på kunskap och kompetens.

Det finns inga lagkrav, konstaterar Pär Englund, Trafikverket, inledningsvis.

– Det enda som vi kan kräva är att TMA används vid våra egna jobb och dem som vi upphandlat enligt TVK, men inte av brandkår, bärgare eller andra som arbetar på vägen. Utan där är det vad Arbetsmiljöverket säger som gäller, men det finns ingen enhetlig, nationell standard, fortsätter han och spelar över bollen till Arbetsmiljöverket.

Enligt Pernilla Niia på Arbetsmiljöverket vilar ett stort ansvar på arbetsgivaren om TMA ska användas eller ej för att skapa en säker arbetsmiljö.

– I arbetsmiljölagen står att arbetsgivaren ska vidta åtgärder mot risker i jobbet. Ansvaret är långtgående. Man ska inte behöva riskera livet för att göra ett jobb, inleder Pernilla Niia.

– Vad är en olycka värd? Vad är ett människoliv värt? Olycksförebyggande åtgärder behövs. Vi vet att personer blir påkörda på vägarna när de arbetar där. Alla behöver bidra för att göra vägarna säkra att jobba på, fortsätter hon.

Arbetsmiljöverket har bedömt att servicearbete på vissa vägar är så stora risker med att det har förbjudit företag att arbeta där om inte TMA-fordon används. Dessa beslut gäller i huvudsak företag som arbetar på de stora vägarna i Stockholmstrakten (skyddsklassade av Trafikverket).

– Men det finns inga nationella regler om att det måste vara på ett specifikt sätt. Vare sig Arbetsmiljöverket eller Transportstyrelsen har specifika regler för bärgningsarbete. Hellre än att vi fattar beslut vill vi dock att arbetsgivarna tar sitt arbetsmiljöansvar och gör bedömningar av riskerna i arbetet och vidtar åtgärder för att motverka riskerna, säger Pernilla Niia.

Arbetssituationerna varierar mycket och arbetet ska göras säkert. De förhållanden som gäller i det specifika fallet är de som arbetsgivaren ska ta hänsyn till när den planerar arbeten och rustar sin personal för säkert arbete, enligt Arbetsmiljöverket. Det kan till exempel bero på tid på dygnet, sikt, väglag, vinter/sommar, personalens kunskaper, vilket arbete som ska göras.

Det finns olika alternativ för att göra ett jobb säkert, alla utgår från att personalen har kunskaper och är kompetens för uppdraget.

– Ibland behövs en TMA-bil, ibland behövs två TMA-bilar, ibland är avstängd väg det vettigaste, ibland avspärrningar och nedsatt hastighet och så vi vidare. Jobbets förutsättningar och vilka risker som finns ska avgöra hur jobbet ska göras. Arbetsgivaren ska planera för att jobbet ska gå att göra på ett säkert sätt. Arbetsmiljölagen ger arbetsgivaren långtgående ansvar för arbetsmiljön, påpekar Pernilla Niia och understryker behovet av kunskap och kompetens för att kunna göra en korrekt bedömning.

– Det finns till exempel en däckskola och andra branschutbildningar. Det är viktigt att de som jobbar i branschen har de kunskaper som de behöver för att jobba säkert. Planera jobbet säkert och göra jobbet säkert. Vi har alla rätt att komma hem efter ett arbetspass.

– Ta inte chanser, avslutar Pernilla Niia på Arbetsmiljöverket.

Kommentar från Lennart Börjesson, MRF
– Vi anser att det är omständliga och svårtolkade regler. Normalt arbetar vi i samarbete med bärgarna som flyttar på lastbilen som den står olämpligt till, säger Lennart Börjesson, ordförande i MRF:s styrelse för Tunga fordon.