"För lite bonus, för mycket malus" - Motorbranschen

“För lite bonus, för mycket malus”

– Förslaget innebär att alla bilar får ca 360 kronor högre fordonsskatt varje år. Nya bilar som släpper ut över 95 gr CO 2 kommer att få en ökad fordonsskatt på mellan 2 000 – 7 000 kr per år de första tre åren. Sammantaget innebär förslaget ett plus i statens kassa på 1,5 miljarder kronor per år, berättar Charlie Magnusson, MRF.

En ytterligare osäkerhetsfaktor i hela systemet är att vi från och med hösten 2018 kommer att använda en ny körcykel inom EU. En körcykel som mer ska spegla verkligheten – det innebär sannolikt att bilars certifieringsvärde på CO2 kommer att öka med 20-30%.

Han menar att det borde vara rimligt att överskottet används för att höja bonusen kraftigt istället för att gå till Magdalena Anderssons lador.

Ett problemområde är beskattningen av lätta transportbilar, där merparten släpper ut mer än 140 gr CO2.

– Framför allt slår detta hårt mot de små och medelstora företagen, särskilt bekymmersamt och motsägelsefullt blir det när regeringen säger att dagens SME-företag är morgondagens storföretag, påpekar Charlie Magnusson.

MRF har medverkat som remissinstans i utredningsarbetet, där man bland annat pekat på att dagens fordonsskattesystem är en form av bonus-malus.

Systemet föreslås börja gälla 1 juni 2018.

Här är några exempel på hur den föreslagna fordonsskatten kan slå

 

 

Charlie Magnusson, press, opinion och samhälle
Skicka ett mejl till Charlie

Se pressmeddelandet>>>