Fossila drivmedel ska reduceras bort - Motorbranschens riksförbund

Fossila drivmedel ska reduceras bort

Bränslebytet är ett styrmedel som ska reducera transportsektorns utsläpp över tid samt styra över till en ökad användning av biodrivmedel.

– Regeringen har lagt en första reduktionsplikt för varje liter bensin eller diesel enligt en stigande skala för utblandning mot 2020. 2020 ska reduktionen av CO2-utsläpp från bensinen bli minst 4,2 procent, medan för diesel är motsvarande siffra 21 procent. Resan dit går stegvis så att alla kan följa med när biodrivmedelsproduktionen måste öka, förklarar Charlie Magnusson, ansvarig för press, samhälle och opinion på MRF.

Enligt Charlie är det bra att man från regeringens sida presenterat långsiktiga spelregler inte minst för framställan av biodrivmedel.

– Vitsen med regelverket är att det nya, utblandade drivmedlet, enligt regeringen inte ska vara dyrare vid pump. Intressant är att det nya drivmedlet inte har samma energiinnehåll jämfört med dagens. Men för drivmedelsskatten innebär det ingenting eftersom att den ställts om till KPI plus två procent, berättar Charlie.

Han förklarar även att MRF stöder det långsiktiga arbetet med att minska fordonsflottans fossilberoende. Däremot finns det ett antal punkter där bilbranschen inte till fullo delar politikernas tankar. Ett orosmoln är det kommande EU-kravet om att biodrivmedel troligen inte får innehålla grödor, livsmedel, från och med 2021.

– MRF bevakar fortsatt utvecklingen samt agerar för bilbranschens bästa, säger Charlie.

Men summasummarum – ett långsiktigt regelverk är presenterat som innebär ordning och reda på beskattning av biodrivmedel samt att det klargörs hur man ska investera framöver i bränslebytet.

Charlie Magnusson, Press, opinion och samhälle
Skicka ett mejl till Charlie