MRF varnar - Motorbranschens riksförbund

MRF varnar

Några medlemmar har fått in kunder som kommer med ”fakturor” som pekar på behovet av att förlänga fordonsgarantin efter 2 år och tror att det finns kopplingar till säljande återförsäljare. Det finns därför anledning att till sina kunder informera om denna företeelse.

David Norrbohm jurist och vVD på MRF kommenterar det hela med

– Jag har tagit del av dessa ”fakturor” som skickas ut till ägare av bilar. Min bedömning är att marknadsföringen strider mot god sed, att den inte är vederhäftig samt att den även kan betecknas som aggressiv. Det är direkt felaktigt att skriva att om man avstår från att teckna ny fordonsgaranti så står man:Citat “Utan skydd och måste bekosta alla maskinskador och fabriksfel som uppstår” menar David.

Detta gäller i normalfallet:

  • 99,9 % av dessa kunder har en maskinskadeförsäkring som gäller fortfarande (10 000-12 000 mil
  • Konsumentköplagen ger köparen rätt att reklamera ursprungsfel i upp till tre år
  • Generalagenterna och återförsäljarna har i många fall långtgående goodwillprogram för tillverkningsfel