Nya skatteförslag som påverkar bilbranschen
1. Bonus-Malussystem införs för nyregistrerade bilar juli 2018
- Innehåller bonus till bilar som släpper ut minst
- Innehåller nytt system för fordonsskatten
2. Förändring av bilförmånen införs från jan 2018, tillämpas från jan resp juli 2018
- Fordonsskatten, trängselskatten m fl skatter bryts ur det nuvarande systemet
1. Bonus-Malussystemet innebär i huvudsak
Bonus Nyregistreringar från juli 2018
- Bonusen begränsas till maximalt 45 000 kr.
- Bonusen blir linjär från 0 t.o.m. 60 g/km i koldioxidutsläpp och ändras för varje g/km.
- Bonusen för en bil som släpper ut 60 g/km blir 7 500 kr. Varje grams minskning ger 625 kr därutöver. Ex-vis en laddhybrid som släpper ut 50 g/km får en bonus på 13 750 kr.
- Gasbilar får en bonus på 7 500 kr.
- Bonusen betalas ut först tidigast 6 månader efter att fordonet tagits i trafik.
- Den femåriga fordonsskatebefrielsen för miljöbilar slopas.
Malus – eller skatt – de tre första åren. Nyregistreringar från juli 2018
- Skatten baseras enbart på koldioxidutsläpp och gäller i 3 år.
- Grundbelopp för alla bilar 360 kr
- Miljötillägg på 250 kr för dieselbilar
- Från 95 g/km kostar varje gram 77 kr upp t.o.m. 140 g/km, därefter 100 kr per gram.
- För dieselbilar tillkommer det 12:88 (knappa 13kr) per g/km från första grammet.
Malus – eller skatt – från 4:e året för de nyregistrerade från juli 2018
- Skatten baseras enbart på koldioxidutsläpp.
- Grundbelopp för alla bilar på 360 kr.
- Miljötillägg på 250 kr för dieselbilar.
- Från 95 g/km kostar varje gram 22 kr.
- För dieselbilar tillkommer det 12:88 (knappa 13kr) per g/km från första grammet.
Malus – eller skatt – för befintlig vagnpark (från 2008) från juli 2018
- Viktdifferentieringen kvarstår som tidigare.
- Grundbelopp för alla bilar på 360 kr kvarstår.
- Miljötillägg på 250 kr för dieselbilar kvarstår.
- Från 95 g/km (beroende på bilens vikt) kostar varje gram 22 kr, mot tidigare 111 g/km.
För äldre bilar sker mindre skattehöjningar.
2. Förändring av bilförmånen innebär
- Fordonsskatten ska inte ingå som en schablonmässiga beräkning längre, utan fordonsskatten som sätts för varje bilmodell ska istället läggas till förmånsvärdet. Dagens förmånsvärde sänks därför med 1 200 kronor, vilket innebär att förmånsvärdet ökar för bilar som får en fordonsskatt över 1 200 kronor per år och minskar för de med lägre. Gäller nyregistreringar från juli 2018.
Trängselskatten bryts helt ur systemet för förmånsvärdet. I de fall som trängselskatter för privata resor betalas av arbetsgivaren tas dessa i stället upp som löneförmån. Avser även bro- och andra infrastrukturavgifter.
Gäller från januari 2018.
Förslagen kommer att läggas in i budgetpropositionen i höst.