Riksdagen kör över regeringen på 74 ton - Motorbranschens riksförbund

Riksdagen kör över regeringen på 74 ton

Detta har hänt:

Februari

“Idag beslutade regeringen om propositionen Godstrafikfrågor. Propositionen innehåller förslag om att delar av vägnätet ska öppnas upp för lastbilar med 74 tons totalvikt, på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart inte är möjligt”.
74 tons lastbilar innebär att varje lastbil får med sig en ökad mängd gods och på så sätt kan utsläppen per tonkilometer minska. Tyngre lastbilar på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart ändå inte är möjligt är en del i regeringens politik för mer klimatsmarta transporter. Regeringens mål är att en ökad andel godstransporter ska gå med järnväg och sjöfart. 74 tons lastbilar är ett viktigt komplement för exempelvis timmertransporter för skogsindustrin och tunga fjärrtransporter där transport med tåg och sjöfart inte är möjligt.

– 74 tons lastbilar innebär fördelar både för jobb och klimat. Jobben gynnas genom att industrins godstransporter effektiviseras samtidigt som konkurrenskraften för svenska åkerier stärks. Tyngre lastbilar är en del i regeringens arbete för att Sverige ska bli en av världens första fossilfria välfärdsländer, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Godspropositionen innebär att en lag om ny bärighetsklass för väg, BK 4, träder i kraft den 1 juli 2017. Trafiken med 74 tons lastbilar väntas kunna starta i början av 2018. Trafikverket kommer avgöra vilka vägar som är lämpliga utifrån de principer regeringen fastställt.

– Det är glädjande att regeringen vill tillåta 74-tonsekipage på svenska vägar, säger Tommy Letzén i en kommentar. Det gäller nu bara att vägnätet, där det ska vara tillåtet, inte blir alltför begränsat, avslutar Tommy.

Läs regeringens pressmeddelande