Konsekvenser av halvledarbristen - Motorbranschen

Konsekvenser av halvledarbristen

Utöver vad som beskrivs i artikeln, från tidigare i år här, så vill vi understryka vikten av att kommunicera med kunderna när information når er om leveransförseningar.

Ett skriftligt meddelande till kund om den nya beräknade leveranstiden – som kund accepterar eller inte invänder emot – ses nämligen som en ny avtalad leveranstid. Eftersom leveransförseningarna på grund av halvledarbrist (men även till viss del, på grund av pandemin, drabbat bilbranschen generellt, har många kunder inte så många andra alternativ än att acceptera förseningen.

De kunder som däremot inte accepterar förseningen har rätt att häva köpet om förseningen, i förhållande till den avtalade leveranstiden, bedöms som väsentligt och en konsument avkrävt säljaren på en tilläggstid om minst 4 veckor. Däremot har inga kunder rätt till skadestånd till följd av förseningen, eftersom förseningar på grund av halvledarbrist och pandemin legat utanför återförsäljarnas och generalagenternas kontroll.

 


Vid frågor kontakta:
David Norrbohm, jurist MRF
Skicka ett mejl till David