Lämna rätt information i bilannonserna - Motorbranschens riksförbund

Lämna rätt information i bilannonserna

Att använda sig av utryck som ”Reservation för felskrivning” vid annonsering ger i de flesta fall inget skydd alls för säljaren. Det beror på att vad som skrivits i en annons blir bindande avtalsinnehåll (om inte säljaren i samband med avtalets ingående upptäcker felskrivningen och informerar om detta i avtalet).

Undantaget från denna huvudregel – där inte heller konsumenten har ngn egentlig undersökningsplikt – kan gälla avsaknad av viss utrustning som en konsument lätt kan se vid en okulärbesiktning; till exempel taklucka, skinnklädsel, stylingpaket med mera. Villkoret- ”reservation för felskrivning” kan även ses som vilseledande marknadsföring eller ett oskäligt villkor enligt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. I den nya konsumentköplagen (gäller köp gjorda från och med 1 maj 2022) är dessutom alla typer av generella friskrivningar förbjudna.


Vid frågor kontakta:
David Norrbohm, jurist MRF
Skicka ett mejl till David