Bilhandeln i augusti - Motorbranschens riksförbund

Bilhandeln i augusti

Begagnade bilar

Under 2022 har vi tappat hela uppgången vi sett de senaste åren (2018-2021), för månaden nådde vi knappt 84% mot samma månad förra året och ackumulerat ligger vi på knappt 86% för året mot föregående år. Bilden är liknande om vi jämför mot tidigare år, 2018-2021. Åren 2018 till 2021 ökade volymen år för år för att sluta med att 2021 vara 6% större än 2018 vilket ger proportioner på den nedgång vi nu ser med ca 16%.

Nedgången ses i alla kanaler, dvs begagnathandel från dem som även säljer nya bilar, ren begagnathandel och privat handel. Orsakerna är nog många till denna nedgång. Dels råder det brist på bilar vilket orsakas av brist på leveranser av nya bilar och hög export, dels på allt tydligare signaler om sämre tider, så köparna håller nog hårdare i pengarna när räntan ökar och det hotas med allt högre energipriser.

Det som verkligen går mot strömmen är försäljningen av begagnade elbilar. De ökar med knappt 42% i aug och det är enligt de signaler vi har bara tillgången på begagnade elbilar som begränsar uppgången. Den kategorin utgör fortfarande bara 4,25% av begagnathandeln men det är inte så konstigt då det såldes begränsat med nya elbilar före 2019. 2018 utgjorde elbilarna endast 2% av nybilsregistreringarna och 2017 endast drygt 1% så det är relativt nya elbilar som säljs som begagnade.

Knappt 37% av de begagnade elbilarna är av årsmodell 2021, knappt 25% är av årsmodell 2020 och knappt 20% är av årsmodell 2019, dvs endast drygt 20% utgörs av bilar äldre än fyra år.

Intressant är att även elhybriderna ökar i begagnathandeln medan laddhybriderna ligger kvar på samma volym. Det kan nog förklaras med att de s.k. mildhybriderna, som började levereras för drygt tre år sedan, hamnar i denna kategori och inte i bensin resp. dieselbilar där de egentligen borde registreras då de inte kan köras på hybridsystemet.

Övriga bränslen tappar i stället stort i begagnathandeln. Diesel minskar mest i faktiska tal, nästan 6 500 färre bilar (-27%) bytte ägare i augusti i år mot förra året, nedgången bara i dieselbilar är nästa fyra gånger så stor som den totala handeln med elbilar. Orsakerna kan vi bara spekulera i men dels kan de höga bränslepriserna ha minskat efterfrågan, dels kan det vara så att ägarna av begagnade fossilbilar väljer att inte sälja. Nyare fossilt drivna bilar, speciellt dieselbilar, har ju hög malusskatt som drabbar ägaren, men har bilen passerat tre år blir den betydligt billigare att äga. Bland dieselbilarna utgör årsmodellerna 2019 till 2021 endast 14% av dieselbilarna som bytt ägare.

Vi ser en tydlig förändring av begagnathandeln, som startade inom nybilar för tre år sedan. Givetvis sker förändringar först bland de nyare begagnade medan den tidigare strukturen dröjer sig kvar längre ju äldre bilarna blir.

Mellan märken ser vi en bred nedgång på i princip alla märken, där egentligen bara Ford, Seat och Kia bland de 15 största begagnat märkena håller emot och inte har tvåsiffriga negativa tal procentuellt. Annars är det som nämnts en bred nedgång med mellan 10 till 25% för resp. märke jmf med 2021.

Nybilshandel i augusti
Personbilar

Registreringen av nya bilar i aug ökade något (+4%) jmf med aug 2021, dock är det vad tillverkarna kan få fram som styr hur mycket som levereras. Idustrisemestrarnas olika förläggning påverkar om fabrikerna är i gång eller inte, exempelvis märks det att Volvo varit stängt i juli medan många konkurrenter stänger i augusti. Därmed rasar Volvo kraftigt i leveranser i augusti. Olika långa leveranstider från fabrik till marknaden påverkar också, t ex levererar flertalet asiatiska märken sin maj-juni-produktion i augusti i Sverige.

Största nybilsmärke i augusti blir nu Volkswagen med en marknadsandel (MA) på 16,2%, vilket de varit i just augusti ett antal år bakåt, medan Volvo i regel är störst övriga månader på året.

Toyota tar en andraplats med en MA på 11,4%, de har alltså klivit om Kia (MA 10,0%) för månaden, sedan följer BMW, Mercedes-Benz, Skoda, Volvo, Peugeot, MG och topp 10 avslutas med Audi. Det rördes alltså om rejält i grytan i den enskilda månaden, men är inget att dra några större växlar på.

Ackumulerat för året ser rankningen mer ut som tidigare med Volvo på 14,2%, Följda av Volkswagen (11,7% och Kia (11,5%), sedan följer Toyota, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Skoda, Ford och här avslutas topp tio av Tesla.

Bland nya bilar är elektrifieringstrenden extremt tydlig. 28,7% av de nyregistrerade bilarna är rena elbilar (BEV), medan andelen laddhybrider (PHEV) avtar drastiskt vilket vi förutspått ett tag. Om det är tillfälligt pga. Volvos låga volym får vi se kommande månader. PHEV stod i augusti för 18,1% medan elhybrider (HEV) inkl. mildhybrider (mHEV) stod för 23,0% och bensin för 21,3%.

Här är diesel redan på låga 6,2% MA och fortsätter sjunka om än i makligare tempo.

Av de bilmodeller som levereras med dieselmotor är de åtta största från Volkswagen eller Skoda, där Volkswagen Passat är störst följd av Skoda Superb, Volkswagen Tiguan och Skoda Kodiaq.

Bland elbilarna är det Volkswagen ID.4 som är störst i augusti följd av Nissan Leaf, MG ZS och Skoda Enyaq.

I den oväntat stora volymen elhybrider är Toyota RAV4 störst följd av Toyota Corolla, Toyota Yaris och Toyota Yaris Cross, även femte platsen innehas av Toyota.

Bland bensinbilarna är det mindre bilar som tar plats Volkswagen T-ROC är största modell, följd av Citroën C3, Volkswagen Tiguan och Peugeot 208, de åtta första platserna innehas av Volkswagen och Peugeot med undantag för Citroën på andraplatsen.

Ackumulerat för helår har registreringarna ökat med drygt 4% mot föregående år.

Lätta lastbilar

Registreringarna av lätta lastbilar ökade kraftigt (+15,8%)  mot samma månad förra året och passerade 3 000 bilar. Bland nyregistreringarna av lätta lastbilar har vi en omkastning mellan märken, precis som bland personbilarna, men även här får man ta månadssiffrorna med en nypa salt.

Ford är nu största märke, nästan åtta procentenheter  större än ”den ständiga ettan” Volkswagen som endast når 20,0% MA denna månad. Mercedes-Benz håller tredjeplatsen men Renault och Peugeot är inte långt efter.

Bland lätta lastbilar är diesel fortfarande mainstream och utgör 79% av alla nyregistrerade lätta lastbilar men elektriska (BEV-) lastbilar växer och utgjorde nästan 14%, dvs mer än fyra gånger så många som de bensindrivna.

De tio största modellerna av elektriskt drivna lätta lastbilar kommer uteslutande från PSA (Peugeot, Citroen & Opel) eller från Toyota med ett undantag, på sjättee plats spränger sig Maxus E-deliver 3 in sig.

Ackumulerat för helår har registreringarna ökat med nästan 16% mot föregående år.


Vid frågor kontakta
Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig MRF
Skicka ett mejl till Klaus